Jak zmienić zwykłe referencje w skuteczne narzędzie pro
Jak zmienić zwykłe referencje w skuteczne narzędzie promocji swojej firmy.
autorem artykułu jest Piotr Organista
Chyba najczęściej zapominanym i niedocenianym sposobem promocji wÅ‚asnej firmy sÄ… referencje. Wielu wÅ‚aÅ›cicieli firm nigdy nie prosi zadowolonych klientów, aby napisali im co sÄ…dzÄ… o wykonanej usÅ‚udze.
Co ciekawe to właśnie rekomendacje ludzi, często decydują o tym czy ktoś kupi właśnie u Ciebie.
Zauważ, że proszÄ…c o referencje niczego nie ryzykujesz – najwyżej ich nie dostaniesz.
Z moich doświadczeń wynika, że zadowoleni klienci w większości poproszeni o referencje dadzą Ci je. Wystarczy grzecznie poprosić.
Proście a dostaniecie
Po wykonaniu usÅ‚ugi ZAWSZE proÅ› klienta o opiniÄ™ na temat Twojej firmy. Bardzo rzadko zdarza siÄ™ żeby zadowolony klient nie chciaÅ‚ napisać kilku ciepÅ‚ych sÅ‚ów o tym jak mu pomogÅ‚eÅ›.
Co ma zawierać opinia, aby dobrze sprzedawała?
Skuteczność referencji tkwi w szczegóÅ‚ach!
„Wasza firma jest wspaniaÅ‚a szczerze polecam wszystkim usÅ‚ugi Firmy Banan”
Monika D.
No cóż, choć to bardzo miÅ‚e sÅ‚owa o firmie to nie przyczyniÄ… siÄ™ do zwiÄ™kszenia sprzedaży. Aby referencje byÅ‚y naprawdÄ™ dobre i zaczęły sprzedawać musisz skupić siÄ™ na szczegóÅ‚ach.
NiezbÄ™dne bÄ™dÄ… szczegóÅ‚owe dane osobowe. ImiÄ™ i nazwisko i adres to już dużo ale jeszcze za maÅ‚o, żeby Twoje referencje zaczęły sprzedawać. Za moment dowiesz siÄ™ jakie dane zwiÄ™kszajÄ… skuteczność referencji.
Najpierw poproÅ› klienta o uszczególnienie jego opinii, o jakoÅ›ci Twoich usÅ‚ug, wynikajÄ…cych z nich korzyÅ›ci czy komunikacji w firmie. Najlepiej by byÅ‚o gdyby klient sam opisaÅ‚ jakiÅ› konkretny problem, który Twoja firma pomogÅ‚a mu rozwiÄ…zać i w jaki sposób to zrobiÅ‚a.
Zapytaj siÄ™:
co najbardziej mu podobało się w wykonanej usłudze,
jak zmieniło się jego życie/biznes dzięki użyciu Twojego produktu,
czy termin realizacji był dla klienta zadowalający (czy firma wykonała wszystko na czas),
zapytaj siÄ™ o komunikacje z TwojÄ… firmÄ…, czy klient nie miaÅ‚ problemów z ustaleniem wszystkich szczegóÅ‚ów,
Jak wykorzystał wiedzę/produkt w życiu codziennym i dzięki temu zyskał.
Pytaj konkretnie co zyskał jego biznes dzięki Twoim usługom?
„Jak ludzie postrzegajÄ… Twój ogród po przebudowie oczka wodnego?”
„Czego nauczyÅ‚eÅ› siÄ™ z tej książki?”
DziÄ™ki temu, osoba czytajÄ…ca referencje, jeżeli ma taki sam problem (jak opisany w referencjach” nabiera do Ciebie zaufania. Klient bÄ™dzie myÅ›laÅ‚ „Firma ma doÅ›wiadczenie, dokÅ‚adnie takiej pomocy potrzebuje”
Referencje dotyczÄ…ce komunikacji z firmÄ….
„Najbardziej jestem zadowolony ze sposobu komunikacji z firmÄ… Banan, zawsze kiedy dzwoniÅ‚em do ich biura byÅ‚ ktoÅ› kompetentny kto mógÅ‚ mi udzielić rady. Odpowiedzi na maile przychodziÅ‚y zawsze w ciÄ…gu 24 godzin.”
„Nigdy nie zdarzyÅ‚o mi siÄ™ aby personel z firmy Banan zostawiÅ‚ mnie na lodzie. Wszystko mi wytÅ‚umaczyli dziÄ™ki czemu wpadÅ‚em na kilka dodatkowych pomysÅ‚ów które pozwoliÅ‚y mi przyspieszyć rozwój firmy”
PamiÄ™taj, że najwiÄ™kszÄ… wartość majÄ… referencje, które mówiÄ… o konkretnych korzyÅ›ciach wynikajÄ…cych z korzystania z Twoich usÅ‚ug. Im konkretniejsze i bardziej szczegóÅ‚owe referencje dotyczÄ…ce Twoich usÅ‚ug tym Å‚atwiej jest uwierzyć klientowi w nie.
„DziÄ™ki zastosowaniu sposobu reklamowania siÄ™ firmy XYZ w ciÄ…gu miesiÄ…ca zyskaliÅ›my aż 37% wiÄ™cej nowych klientów”
„Metoda, której nauczyÅ‚em siÄ™ na Waszym szkoleniu, pozwoliÅ‚a mi zwiÄ™kszyć zysk ze sprzedaży aż o 15% w ciÄ…gu miesiÄ…ca. DziÄ™kujÄ™”
Kto to?
Co to?
„Åšwietnie wspóÅ‚pracuje siÄ™ z WaszÄ… firmÄ…, ile razy coÅ› siÄ™ popsuÅ‚o natychmiast zjawiali siÄ™ Wasi technicy”
Anna Z. z Opola
„Åšwietnie wspóÅ‚pracuje siÄ™ z WaszÄ… firmÄ…, ile razy coÅ› siÄ™ popsuÅ‚o natychmiast zjawiali siÄ™ Wasi technicy”
Anna Zawadzińska dyrektor ds. produkcji
Firma „Banan”
www.Banan.pl
Która opinia jest wiarygodniejsza.?
Zgodzę się z Tobą, że druga:)
Aby referencje mogły być wiarygodne (a przez to lepiej sprzedawać) musisz mieć jak najwięcej danych osobowych osoby wystawiającej.
Pytaj o:
imiÄ™ nazwisko,
adres WWW i email,
a nawet numer telefonu.
Dzięki tym danym nikt nie pomyśli, że referencje na stronie wystawiłeś sobie sam.
Pamiętaj!
Zawsze pytaj się czy, gdzie i jakie dane klienta, możesz publikować?. Pytaj klienta czy możesz pokazać jego dane osobowe wszędzie tam gdzie planujesz zamieścić jego referencje.
Inaczej osoba, która nie zgodziÅ‚a siÄ™ na wystawienie swoich danych, może zmienić siÄ™ w bardzo niezadowolonego klienta i na pewno nie zapomni powiadomić o Twojej wpadce swoich znajomych.
Być może zdarzyÅ‚o Ci siÄ™, że klient poprosiÅ‚, żebyÅ› to Ty napisaÅ‚ list referencyjny a on go tylko podpisze. W takiej sytuacji zrób wszystko, aby klient napisaÅ‚ jednak te referencje sam. W ostatecznoÅ›ci możesz nawet zadzwonić do klienta i poprosić o kilka sÅ‚ów które Ty zapiszesz sobie na kartce. DziÄ™ki temu bÄ™dziesz miaÅ‚ wiarygodnÄ… opiniÄ™. A to jest najważniejsze.
Najlepsze referencje to takie z peÅ‚nymi danymi osobowymi (imiÄ™ nazwisko, miasto, profesja) oraz ze zdjÄ™ciem. PoproÅ› o jak najbardziej szczegóÅ‚owe dane
Czynniki, które podnoszÄ… wiarygodność referencji:
Kilka sposobów na to, aby podnieść skuteczność i wiarygodność referencji.
· imiÄ™ i nazwisko,
· dokÅ‚adny adres albo chociaż miasto,
· podpis wystawiajÄ…cego,
· adres strony WWW (najlepiej gdyby byÅ‚a z tej samej branży tak żeby klient mógÅ‚, utwierdzić siÄ™ w przekonaniu że Twoja usÅ‚uga jest wÅ‚aÅ›nie dla niego)
· rÄ™cznie napisana referencja (można jÄ… umieÅ›cić na stronie po zeskanowaniu),
· zdjÄ™cie wystawiajÄ…cego,
· referencje napisane na papierze firmowym,
· referencje od znanych klientowi osób, ktokolwiek byle klient go kojarzyÅ‚.
· profesja, zawód stanowisko w firmie wystawiajÄ…cego,
· materiaÅ‚ audio z klientem mówiÄ…cym o Twojej usÅ‚udze,
· materiaÅ‚ video z klientem mówiÄ…cym o Twojej usÅ‚udze.
Jak zmotywować klientów,
aby dali Ci referencje?
To proste
Ułatw im to.
Daj im coś za darmo. Obiecaj że po wysłaniu swojej opinii otrzymają 10% rabatu albo jakiś darmowy ebook, jakiś raport lub ciekawy artykuł. Cokolwiek co miało by wartość dla klienta.
Dawanie czegoś za darmo jest dobrym pomysłem, kiedy sprzedajesz masowo (ksiązki, ciuchy)
Jeżeli wysyłasz list z podziękowaniem za dokonanie zakupu, poproś przy okazji o referencje (szczerze polecam Ci właśnie takie połączone działanie podziękowania i prośby o referencje)
WyÅ›lij również zaadresowanÄ… kopertÄ™ zwrotnÄ… z naklejonym już znaczkiem. ZwiÄ™kszy to szanse na otrzymanie referencji.
Jednak, kiedy do każdego zlecenia podchodzisz indywidualnie traktuj swoich klientów specjalnie.
Pojedz do nich, podziękuj za korzystanie z Twoich usług, powiedz że bardzo doceniasz to, że powierzyli Ci swoje pieniądze. Porozmawiaj z nimi jakie mają jeszcze problemy. Nawiąż bardziej osobisty kontakt z klientem. Dopiero potem poproś o referencje.
Napisz dokładnie gdzie chcesz aby wysłali swoją opinie. Pisz konkretnie aby nie zostawić żadnych wątpliwości.
Referencje proszę wysłać na email biuro@TwojaFirma.pl
A teraz wielkie pytanie.
Gdzie zamieścić referencje?
ZaÅ‚óż specjalnÄ… teczkÄ™ z referencjami (jeżeli napisano o Tobie w gazecie, również umieść artykuÅ‚ w tej teczce). Pokazuj jÄ… wszystkim potencjalnemu klientowi. Przekaż klientom, że zaufaÅ‚o Ci już wiele osób. Pokaż im, że Twoi klienci sÄ… zadowoleni ze wspóÅ‚pracy z TobÄ….
Zaprezentuj je w widocznym miejscu na swojej stronie. Tak aby każdy kto na niÄ… wejdzie mógÅ‚ natychmiast odnaleźć referencjami. Najlepiej po prostu stwórz osoby odnoÅ›nik Referencje.
Możesz również wstawić je do swoich ulotek i innych materiaÅ‚ów reklamowych.
StrzaÅ‚em w dziesiÄ…tkÄ™ jest wstawienie opinii o produkcie/usÅ‚udze w ofertÄ™, która ma sprzedawać/zachÄ™cać do zapisania siÄ™ na biuletyn. Nawet najlepszy copywriter nie stworzy tak przekonywujÄ…cego do zakupu tekstu, jak zadowolony klient.
Jak mają wyglądać referencje?
Pamiętaj referencje muszą być widoczne. Bardziej widoczne niż inne elementy na stronie. Zawsze staraj się aby klient widział to co ty chcesz aby zobaczył.
Oto kilka sposobów na wyróżnienie referencji.
Możesz podkreślić/pogrubić Twoim zdaniem największe korzyści płynące z Twoich usług.
"Jakość i terminowość usług świadczonych przez firmę
Mała Reklama zawsze robiły na mnie ogromne wrażenie."
Możesz też pochylić caÅ‚y tekst, dziÄ™ki czemu bÄ™dzie siÄ™ wyróżniaÅ‚ z reszty tekstu.
Od 10 lat zajmujemy siÄ™ Tworzeniem stron WWW mamy ponad 200 zadowolonych klientów. Każdego dnia pomagamy im promować i rozwijać swój biznes. Dbamy, aby byli zadowoleni z naszych usÅ‚ug.
"Jakość i terminowość usług świadczonych przez firmę
Mała Reklama zawsze robiły na mnie ogromne wrażenie."
Zamawiając naszą usługę otwieracie przed sobą nowe horyzonty i możliwości.
Możesz zmienić również kolor czcionki co skutecznie odróżni referencje od reszty tekstu oferty. Możesz zmienić samÄ… czcionkÄ™ na innÄ….
Od 10 lat zajmujemy siÄ™ Tworzeniem stron WWW mamy ponad 200 zadowolonych klientów. Każdego dnia pomagamy im promować i rozwijać swój biznes. Dbamy, aby byli zadowoleni z naszych usÅ‚ug.
"Jakość i terminowość usług świadczonych przez firmę
Mała Reklama zawsze robiły na mnie ogromne wrażenie."
Zamawiając naszą usługę otwieracie przed sobą nowe horyzonty i możliwości.
Możesz oprawić referencje w ramkę i wypełnij tło jakimś kolorem. Wtedy masz dodatkową gwarancje, ze prawie każdy je przeczyta. Uważaj jednak aby tło nie zlewało się z tekstem, albo nie przeszkadzało czytać.
Od 10 lat zajmujemy siÄ™ Tworzeniem stron WWW mamy ponad 200 zadowolonych klientów. Każdego dnia pomagamy im promować i rozwijać swój biznes. Dbamy, aby byli zadowoleni z naszych usÅ‚ug.
"Jakość tłumaczeń i terminowość usług świadczonych przez firmę
Mała Reklama zawsze robiły na mnie ogromne wrażenie."
Zamawiając naszą usługę otwieracie przed sobą nowe horyzonty i możliwości.
--
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Jak zaistnieć z niedużą stroną firmy w Internecie ?
Antidotum
Spółka cywilna czy spółka jawna - którą z nich wybrać d
Kontrakt menadżerski
Elementy, które wpływają na intuicyjność i ergonomię st